Vesijuoksu liikuttaa kesäkuussa

Kuva: Suomen vesiliikuntainstituutti

Vesi tekee ihmiselle hyvää ja on luonnollinen ympäristö syntymästä asti. Jos kuivalla maalla juokseminen ei tunnu omalta, mikset palaisi juurillesi ja kokeilisi vedessä liikkumista?

Järvivesi on lämmintä mutta samalla virkistävää. Lähimpään naapuriinkin on matkaa. Mökkilaiturin nokasta avautuva maisema on kaunis ja tyyni. Täydellinen ympäristö vesijuoksuun.

Vesijuoksuun? Eikö kyseessä ole se hidastempoinen laji, jota eläkeläisrouvat harrastavat uimahallissa?

Ei lainkaan. Allas, järvi tai meri ovat kuntokeskuksia siinä missä täysvarustellut fitness-salitkin.

"Suomessa on maailman eniten vesijuoksijoita suhteessa uimareiden määrään. Suosituinta vesijuoksu on nimenomaan kesävesissä ulkona", kertoo Suomalaisen vesiliikuntainstituutin toimitusjohtaja Eevaliisa Anttila.

… jos haluat hellitellä mieltä ja kehoa

Media-alan opiskelija Iisa-Noora Leppänen, 25, aloitti vesijuoksun lukioikäisenä. Silloin hän kävi uimahallissa talvisin kerran viikossa. Pienen tauon jälkeen hän löysi lajin pariin uudestaan viime talvena.

Monet Leppäsen nykyisistä koulukavereista ovat ihmetelleet naisen lajivalintaa. Leppänen on kuitenkin huomannut, että vesijuoksu vetää puoleensa myös nuoria harrastajia.

"Töölön uimahallissa käydessäni yllätyin, miten paljon siellä oli nuoria ystävyksiä, miehiäkin. Oli ihan ruuhkaa", Leppänen kertoo.

Eevaliisa Anttilan mukaan suurin osa ihmisistä kokee veden luonnolliseksi elementiksi.

"Onhan se tuttu jo kohdusta asti. Vedestä tulee hyvä olo. Se on myös lempeä ympäristö harrastaa liikuntaa, sillä veden nosteen ansiosta esimerkiksi nivelet eivät rasitu", Anttila perustelee.

… jos haluat lörpötellä liikkuessasi

Vesijuoksua voi käydä harrastamassa yksin, mutta oman mausteensa lajille antaa sen sosiaalisuus.

"Käyn vesijuoksemassa kerran viikossa kaverini kanssa. Se on meidän yhteinen rauhoittumishetkemme kiireisen arjen keskellä. Silloin juttelemme kaikki asiat läpi", Leppänen sanoo.

Hän korostaa vesijuoksua sosiaalisena liikuntamuotona.

"Vähän kuin menisi kahville kaverin kanssa, mutta samalla tuleekin huomaamatta liikuttua kaksi tuntia. Sen jälkeen on energiat ihan loppu."

Myös Anttila uskoo, että lajin sosiaalisuus motivoi harrastajia laittamaan vesivyön ympärilleen.

"Se voi olla ryhmäliikuntaa, perheen tai ystävien kanssa uimahallissa käymistä ja luonnonvesissä juoksemista. Ihmiset ovat yhdessä."

… jos kroppa irtisanoo itsensä muussa liikunnassa

Tehokkaaksi vesijuoksun tekee esimerkiksi se, että vesi on noin tuhat kertaa tiheämpää kuin ilma. Ihminen kuluttaa huomattavasti enemmän vedessä kuin maalla.

Vesijuoksu kehittää hyvin yleiskuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suoristuskykyä, koska kaikki kehon suuret lihakset ovat toiminnassa. Lihakset kasvavat ja kiinteytyvät. Syke nousee helposti ylös.

Sekä tuki- ja liikuntaelimistön että hermoston toimintaa voi vahvistaa vesijuoksulla. Vesivyön ansiosta vedessä voi liikkua niin pystyasennossa kuin perinteisissä uintiasennoissa. Tekniikka ei ole vaikea, siksi oikeanlaisen vesivyön rooli on tärkeä. Sen avulla liikkeet voi tehdä rennosti.

Vesijuoksu soveltuu hyvin esimerkiksi alaraajojen nivelkivuista ja niska- ja selkäkivuista kärsiville. Myös ylipainoiset, vammaiset ja pitkäaikaissairaat voivat hyvin harrastaa vesijuoksua. Lisäksi se on hyödyksi monenlaisille kuntoutujille sekä urheilijoille peruskuntoharjoitteluun ja korvaavaan harjoitteluun. Iällä ei ole väliä tässä harrastuksessa.

… jos haluat pulikoida Suomen järvimaisemissa

Se, viihtyykö ennemmin uimahalleissa vai luonnonvesissä, on makuasia. Harrastuksen hyväksi puoleksi voikin listata sen, ettei sää estä treeniä. Uimahalleissa voi harrastaa vuodenajasta ja säästä riippumatta.

Anttila suosittelee kuitenkin kokeilemaan vesijuoksua kesäisen Suomen happipitoisissa järvivesissä.

"Kokemus on esteettisesti elämyksellinen. Siitä saa voimaa talven varalle."

Leppänen puolestaan on käynyt vesijuoksemassa vain uimahalleissa, koska harrastaa lajia talvisin. Silloin on mukavaa päästä saunan kuumuuteen lämmittelemään. Luonnonvedessä hän ei ole lajia vielä kokeillut muttei tyrmää ideaa.

"En ole ajatellutkaan, että luonnonvedessä voisi vesijuosta. Hyvin voisin kokeilla sitä, kunhan vesi on vaan tarpeeksi lämmintä!"

Info

Mitä? Vesijuoksua vaihtoehdoksi maalla juoksemiselle.

Missä? Missä tahansa uimahallissa tai luonnonvedessä.

Milloin? Uimahallien aukioloaikojen mukaan tai luonnonvesissä silloin kun itsestä tuntuu.

Miksi? Tehokasta treeniä, mukavaa yhdessäoloa ja keholle ystävällinen tapa liikkua.

Kenelle? Kaikille ikään, kokoon ja kuntoon katsomatta.

Muuta? Vesijuoksuvöiden hinnat vaihtelevat noin 15 eurosta 50 euroon.

 

Lisää tietoa vesijuoksusta ja –liikunnasta www.vesiliikunta.com.