Myyntijohtajasta K-kauppiaaksi – Sami Mustonen toi yritysmaailman opit myymälän arkeen

Sami Mustonen on työskennellyt suurimman osan työelämästään yritysmaailmassa erilaisissa teknologiayrityksissä, joista viimeiset kahdeksan vuotta myyntijohtajan tehtävissä. Tuli kuitenkin hetki, kun Mustonen huomasi seuraavansa veljenpoikansa kauppiasuraa mielenkiinnolla ja eräs ajatus ei jättänyt rauhaan: ”Miltä mahtaisikaan tuntua laittaa kädet oikein kunnolla saveen vuosikymmeniä kestäneen siistin toimistotyön sijaan?”

Ajatus muuttui pian teoiksi ja vuonna 2016 Mustonen aloitti ensimmäisessä K-kaupassa, Suomen pienimmässä K-marketissa, Helsingin Fredalla. Kauppiasura lähti vauhdilla liikkeelle ja tällä hetkellä Mustonen pyörittää sujuvasti jo neljää K-kauppaa Helsingin kantakaupungissa.

Miten vanha yritysmaailman konkari sitten pyörittää kauppiaan arkea ja millaisia oppeja hän on yritysmaailmasta tuonut mukanaan? Lähdimme ottamaan asiasta selvää K-Market Lönkan Herkkuun.

 

Sinulla on hyvin mielenkiintoinen tarina kauppiasurasi takana. Onko tyypillistä, että yritysmaailmasta siirrytään Keskolle kauppiaaksi?

 

”Yritysmaailmasta tulee kyllä nykyään enemmän väkeä kauppiaspuolelle. Ei toisaalta ihme, sillä kauppiaallahan on valtavasti mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä ja tässä työssä saa myös johtaa isoja kokonaisuuksia. Minullakin on yhteensä 30 henkeä johdettavana.”

Hyvä johtaminen onkin Samille lähellä sydäntä ja mallia johtamiseen Sami näyttää ammentavan pitkästä kokemuksestaan yritysmaailmassa. Kauppias on kehittänyt niin yhteisen arvopohjan kuin myös kaikkia neljää myymälän toimintaa ohjaavat yhteiset tavoitteet.

”Pidän itseäni arvopohjaisena johtajana ja haluan tarjota työntekijöille mahdollisuuksia urapolkuihin. Olen myös osallistanut henkilöstöä paljon kehitystyössä. Esimerkiksi K-Market Lönkan Herkku rakennettiin ihan tyhjästä yhdessä myymälän työntekijöiden kanssa. Minulle on erityisen tärkeää, että voimme yhdessä oppia myös virheistämme, sillä uskon, että onnistuminen tehdään yhdessä.”

 

"Pidän itseäni arvopohjaisena johtajana ja haluan tarjota työntekijöille mahdollisuuksia urapolkuihin."

 

Mustonen uskoo, että onkin onnistunut sitouttamaan työntekijöitään hyvin. Esimerkiksi työntekijöiden matala vaihtuvuusaste puhuu puolestaan: ”Meillä on ollut todella vähän vaihtuvuutta, pari työntekijää tosin lähti opiskelemaan, mutta hekin halusivat tulla kesäksi takaisin töihin.”

 

Samin RAP-arvopohja ja yhteiset tavoitteet

 

Sami on kehittänyt oman RAP-arvopohjan, jolle kaikkien neljän K-kaupan toiminta perustuu. RAP tulee sanoista Rehellisyys, Arvostus (kaikkia sidosryhmiä kohtaan) sekä Positiivisuus.

Lisäksi kauppias on laatinut koko henkilöstöä ohjaavat yhteiset tavoitteet:

”Paras asiakaskokemus kaupungissa. Tämä tarkoittaa mm. että henkilökunta positiivisella asenteellaan toivottaa asiakkaan tervetulleeksi sekä avaria liiketiloja.

Henkilöstön tyytyväisyys. Kaikilla pitää olla mukava tulla töihin. Uskon, että paras ilmapiiri löytyy yhdessä tekemisen kautta.

Tehokkuus. Pyritään yhdessä löytämään jatkuvasti uusia tapoja mitä voidaan tehdä tehokkaammin. Tämä tavoite auttaa minua myös luomaan muutakin kuin vain rutiinityötä.”

Haastattelija voi allekirjoittaa lyhyen kokemuksensa perusteella ainakin hyvän asiakaskokemuksen. Tupsahdamme myymälään puoli yhdeksältä aamulla viiltävästä yli -20 asteen pakkasesta ja myyjä toivottaa meidät tervetulleeksi pyytäen ottamaan kahvia sillä välin kun odottelemme kauppiasta.

Siemailen kahvia, tarkastelen myymälän avaraa tilaa ja taustalla soi jazzahtava musiikki. Minua alkaa hymyilyttää, kun kuulen kuinka myyjä kysyy hieman huolestuneesti pienemmältä asiakkaalta, että onkohan tällä nyt varmasti tarpeeksi vaatteita päällä ottaen huomioon hurjat pakkaslukemat ulkona.

**********************************

Koska Samin K-kaupat kuuluvat myös Edenredin lounasverkostoon, meitä kiinnosti samalla tietää, miten kauppias on kokenut Edenred-yhteistyön.

 

Miksi päätit aikoinaan liittyä Edenredin verkostoon?

 

”Edenredin verkostoon liittyminen oli helppo päätös, sillä koin, että kaikkien Edenredin lounasedun maksutapojen vastaanottaminen olisi niin palvelu asiakkaille kuin myös tapa saada uusia lounasasiakkaita.”

 

Ovatko Edenredin maksuvälineet vaikuttaneet asiakaskuntaasi tai liiketoimintaasi?

 

Esimerkiksi K-Market Lönkan Herkun ympärillä on paljon toimistoja, työmiehiä sekä muita ohikulkijoita, joissa on paljon potentiaalisia lounasasiakkaita. Koen, että verotuettu lounas ehdottomasti helpottaa asiakkaiden ostopäätöstä. Itse asiassa verotuettu lounas näkyy meillä niin, että suuri osa asiakaskunnastamme on juuri lounasasiakkaita. Olemme vastanneet lounastarpeisiin niin monipuolisella salaattibaarilla kuin myös itsetehdyllä päivän keitolla, josta on päivittäin saatavilla myös vegaaniversio.”

 

Hienoa kuulla! Entä mitä maksuvälineitä otatte vastaan?

 

”Sanoisin, että tällä hetkellä vastaanotamme seteleitä ja kortteja aika lailla saman verran. Mobiilimaksaminen on vielä pientä, mutta selkeästi se yleistyy jatkuvasti, onhan se kuitenkin näppärä maksutapa! Koen, että maksuvälineiden digitalisaatio tuo kauppiaalle kustannustehokkuutta ja raportointi nopeutuu.”

 

Entä oletteko hyödyntäneet muita Edenredin palveluita?

 

”Mielestäni rahaa ei kannata itse lähteä viemään eikä seteleitä itse postittaa, joten tähän tarpeeseen Edenredin noutopalvelu toimii hyvin. Käytämme palvelua säännöllisesti jokaisessa pisteessä.”

 

Tällä hetkellä Sami Mustonen toimii kauppiaana näissä neljässä myymälässä Helsingin keskustassa:

  • K-Market Lönkan Herkku (Albertinkatu 27)
  • K-Market Freda
  • K-Market Lönnrotinkatu
  • K-Market Eerikinkatu