Tutkimustulokset paljastavat: selkeä lounastauko lisää työtehoa

Lounastauko kannattaa pitää! Tuore tutkimus osoittaa, että säännöllinen lounastauko edistää työhyvinvointia sekä vaikuttaa olennaisesti työssä jaksamiseen ja työtehoon. Parasta on mennä lounaalle valitsemaansa paikkaan toimiston ulkopuolelle ja päästää hetkeksi irti työajatuksista.

Maukas ja terveellinen lounas on oiva keino palautua työstä ja lisätä jaksamista jokaisena päivänä. Lounas antaa samanaikaisesti keholle energiaa ja aivoille lepoa. Samalla työtovereiden kanssa vaihdetut kuulumiset auttavat viemään ajatukset pois työpöydän ääreltä.

Työhyvinvointia tutkiva ryhmä Tampereen yliopistosta on osoittanut, että lounastauko piristää ja palauttaa – varsinkin kun tauko on riittävän pitkä ja sopivasti ajatukset työstä irrottava. Tutkimus toteaa, että lounastauon pitäminen 4–5 kertaa viikossa ja sen viettäminen mahdollisuuksien mukaan työpaikan ulkopuolella vaikuttavat jaksamiseen ja työtehoon.

Samoilla linjoilla on myös Työterveyslaitoksen dosentti, ravitsemusterapeutti Jaana Laitinen.

“Ei kannata pihistää lounastauosta, sillä lounastauko auttaa irtautumaan työstä. Se virkistää ja kunnollisen tauon jälkeen jaksaa taas keskittyä. Tärkeintä on tietysti syödä terveellisesti ja riittävästi, jotta aivot ja keho saavat energiaa.”

Työterveyslaitoksen dosentti, ravitsemusterapeutti Jaana Laitinen

 

Lounastauon pituudella on merkitystä

Työstä palautuminen vaatii kiireisessä työrytmissä ja etenkin tietotyössä enemmän selkeitä irtiottoja. Ihanteellinen tauko on täysin irrallaan työn vaatimuksista ja herättää positiivisia tunteita. Juuri sen vuoksi lounastauko on tärkeä.

“Riittävän pitkä lounastauko on tarpeen, jotta ennättää syödä rauhassa ja saavuttaa kylläisyyden tunteen. Jos kunnollisen aterian korvaa napostelemalla pitkin työpäivää, tulee illalla kotona syötyä enemmän, kuin on oikeasti nälkä. Sitten ei jaksa harrastaa mitään.”, sanoo Laitinen.

 

Työteho kasvaa, kun lounastauosta saa päättää itse

Tutkimustuloksista käy lisäksi ilmi, että on tärkeää saada päättää itse, missä syö. Kun työntekijällä on mahdollisuus vaikuttaa lounastaukonsa viettoon, palautuminen on tehokkaampaa ja vaikutukset näkyvät myös pidemmällä tähtäimellä.

Organisaatiokulttuurin tulisi myös tukea lounastaukoja. Työnantaja voi tukea työntekijöidensä jaksamista ja kunnollisen lounastauon mahdollisuutta esimerkiksi tarjoamalla lounasseteleitä. Lounastauolla on arvokkaita sivuvaikutuksia.

“Työkavereiden tapaaminen ja yhdessä syöminen ovat tärkeitä asioita. Lounaalla voi puhua kevyesti työasioistakin, sillä epävirallinen tiedonkulku helpottaa töiden tekemistä. Samoin tutustuminen työkavereihin saa työnteon sujumaan helpommin”, Laitinen huomauttaa.

 

Unohda työ hetkeksi, piristy vuosiksi

Hyvä ruoka, parempi mieli -sanonta pitää pintansa edelleen. Työpäivän sopivasti keskeyttävä lounastauko nimittäin vähentää uupumusta pitkälläkin aikavälillä.

Tampereen yliopiston tutkimus on tarkastellut myös pidempiaikaista jaksamista ja lounastauon vaikutusta työuupumukseen ja sen ehkäisyyn. Tutkijoiden tekemissä haastatteluissa paljastui, että lounastauon vaikutus näkyi vielä vuodenkin päästä. Salakavalasti hiipivä työuupumus ei pääse yllättämään niin helposti, kun työntekijät pitävät kiinni lounastauoistaan. Koko keho voi hyvin.

”Kun pitää kunnollisen tauon ja liikkuu samalla, veri alkaa virrata ja aineenvaihdunta tehostuu niin aivoissa kuin muuallakin kropassa. Työaikainen ruokailu on terveyden edistämistä työpaikoilla”, muistuttaa Laitinen.

Lähde

 

Lue, kuinka lisätä työhyvinvointia henkilöstöeduilla

 

Lataa Työhyvinvointi Suomessa 2020 -julkaisu

Edenred kysyi viideltä työhyvinvoinnin asiantuntijalta, millaiset asiat korostuvat nykyisin HR-työssä ja mikä saa ihmiset voimaan hyvin työpaikoilla. Lue kaikki haastattelut ”Työhyvinvointi Suomessa 2020 -ammattilaiset kertovat” -julkaisusta. Syötä sähköpostiosoitteesi ja lähetämme julkaisun sinulle.