Asiantuntija vinkkaa: 5 helppoa uuden vuoden lupausta, joiden avulla satsaat työhyvinvointiisi

Kuva: Arto Wiikari

Uusi vuosi, parempi vointi! Hyvinvointi on kokonaisvaltainen asia, johon kannattaa panostaa – niin töissä kuin vapaa-ajalla. Hidasta elämää -blogin kirjoittaja, kirjailija ja henkisen hyvinvoinnin valmentaja Katri Syvärinen vinkkaa viisi hyvinvointilupausta, joiden avulla jaksat paremmin töissä tulevana vuonna.

 

1. Lupaa itsellesi lepohetkiä – ota taukoja työtehtävien väliin

 

Teemme töissä yhä useammin montaa asiaa samanaikaisesti ja yhden tehtävän valmistuttua hyökkäämme jo kohti seuraavaa. Henkisen hyvinvoinnin valmentaja Katri Syvärinen kuitenkin muistuttaa taukojen tärkeydestä. Hänen mielestään paras hyvinvointia ja työssä jaksamista edistävä uuden vuoden lupaus olisi pitää edes pieniä mikrotaukoja tehtävien välissä – ja nauttia niistä luvan kanssa.

”Tee tilaa tehtävien välille. Itse istahdan muutamaksi minuutiksi paikalleni ja saatan jopa sulkea silmäni. Käyn läpi, mitä olen saanut aikaan enkä mieti vielä seuraavia tehtäviä. Meidän pitäisi muistaa iloita saavutetuista etapeista. Itseään voi kiittää hyvästä työstä ja onnistumisista”, kertoo Katri Syvärinen.

 

2. Panosta lounastaukoihin ja ravitsevaan ruokaan

 

Paras tapa palautua isojen työtehtävien välissä on pitää kunnon lounastauko. Kahdeksan tunnin työpäivän aikana on hyvä syödä ravitsevaa ruokaa, joka myös maistuu hyvältä. Virkeyteen vaikuttaa myös vaihtelu. Kannattaa siis käydä eri lounaspaikoissa eri päivinä.

”Ravitseva ja terveellinen lounas vaikuttaa suoraan hyvinvointiin. Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, sillä kokeilemalla oppii, millainen ruoka sopii itselle parhaiten. Samalla, kun poistuu työpisteen ääreltä toimiston ulkopuolelle syömään, saa liikettä niveliin ja uutta energiaa. Aivotkin heräävät ja raitis ilma piristää”, Syvärinen kertoo.

Ruokatauoilta saattaa löytyä uusia, maistuvia ruokaideoita vapaa-ajalle, ja yhdessä ruokaillessa kollegoihinkin tutustuu entistä paremmin.

 

3. Tunnista luonnollinen työrytmisi, ole oma itsesi ja tutustu työtovereihin

 

Hyvinvointi työpaikalla kehittyy aktiivisen vuorovaikutuksen kautta. Opettele tuntemaan työtoverisi mutta kuuntele myös omia tarpeitasi. Ole oma itsesi – meillä on muitakin rooleja kuin työrooli.

”Meillä kaikilla on henkilökohtainen työrytmi – osa on aamuihmisiä, toiset ovat luovimmillaan iltapäivällä. Itse tykkään hoitaa juoksevat asiat aamulla ja luovat hommat iltapäivästä. Monet tekevät työtään tunteella. Tunnemyrskyt eivät kuulu työpaikalle, mutta toisaalta kannattaa antaa työtoverien persoonille tilaa”, Syvärinen ehdottaa.

 

4. Hanki uusi harrastus ja liiku myös työtehtävien välissä

 

Jätä aivot narikkaan vapaa-ajalla – harrasta uusia liikuntalajeja tai mene teatteriin, konserttiin tai museoon. Jaksat työssäkin paremmin, jos päästät ajatukset laukkaamaan uusille urille. Uuden vuoden lupauksena kannattaakin kokeilla jotain erilaista. Irrottaudu iltaisin television ja netin ääreltä ja kokeile aluksi esimerkiksi lempeää liikuntaa. Kynnys kokeilla uusia harrastuksia madaltuu, jos työpaikka tukee liikunta- ja harrastustoimintaa.

”Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia harrastuksia. Hyvinvoinnin kannalta on olennaisinta löytää itselle mieluisin tapa rentoutua – treeniohjelmaa ei kannata suorittaa vain trendin vuoksi. Yksi viihtyy paremmin kehoa huoltavien lajien, kuten joogan, pilateksen, venyttelyn tai meditaation parissa. Toiselle sopii raskas salitreeni, kun taas kolmas tykkää istahtaa teatterisalin pimeyteen”, vinkkaa Syvärinen.

Työpäivän aikana on myös hyvä pitää kroppa liikkeessä. Varsinkin istumatyötä tekevän hyvinvoinnille on eduksi, jos paikaltaan nousee silloin tällöin liikkumaan.

”Kierrä kortteli, kävele portaat. Minä teen paljon töitä kahviloissa, joten saatan työtehtävien välillä vaihtaa kahvilaa. Saan samalla raitista ilmaa.”

 

5. Muista toisinaan vain olla ja löydä tärkeimmät tavoitteet

 

Arjen kiireiden keskellä aikatauluttaa helposti myös vapaa-aikansa. Mitäpä jos välillä olisit vain? Suhtaudu arkeen ja elämään rennosti. Kaikkea ei tarvitse suorittaa tai saada aikaiseksi.

”Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, mitkä ovatkaan elämässä ne tärkeimmät asiat, joihin haluaa keskittyä. Kaikkea ei kuitenkaan ehdi, jaksa tai pysty. Ylimääräisten rönsyjen karsiminen keventää kuormaa ja virkistää oloa.”

Henkisen hyvinvoinnin valmentaja on huomannut, miten työpaikoilla tarjottu mahdollisuus pitää kunnon taukoja on tuottanut tulosta.

”Suorituskyky ei ole pelkästään sitä, kuinka paljon tekee. Omien hetkien ottaminen on tärkeää. Tauon jälkeen on aina virkeämpi ja tehokkaampi”, Syvärinen kiteyttää.

 

Lisää vinkkejä hyvinvoinnin kehittämiseen ja oman tien löytymiseen voit lukea Katri Syvärisen tammikuussa ilmestyvästä kirjasta: “Löydä elämän taika – sisäinen matka suorittamisesta iloon” (Otava).

 

Lue, kuinka lisätä työhyvinvointia henkilöstöeduilla