Asenteella ja suunnittelulla hyvinvointi kuntoon

Kesälomat ovat nyt monen kohdalta paketissa. Akut ovat toivottavasti täynnä ja on aika suunnata kohti syksyä ja uusia tuulia.

Siinä missä terveydestä ja hyvinvoinnista - sekä henkisestä että fyysisestä - huolehtiminen kesällä on helppoa, voi moni törmätä vaikeuksiin palatessaan normaaliin arjen rytmiin sen erilaisine velvollisuuksineen ja aikatauluineen. Kesällä kelloa ei tarvitse laittaa herättämään vaan myöhäisten iltarientojen jälkeen voi nukkua niin pitkään kuin unta maistuu. Nyt herätys tapahtuu tiettyyn aikaan, ensimmäinen aamupalaveri odottaa ja ehkä vielä jälkikasvukin pitää viedä hoitoon ennen sitä. Kesälomalla aikataulut syömiseen ja liikkumiseen olivat huomattavasti joustavammat ja pakollisia velvoitteita ei ollut niin paljon. Arjen palattua normaaliin viikkorytmiinsä erityisesti aikataulujen joustavuus kärsii ja terveyttä tukevalle tekemiselle on vain rajattu määrä aikaa.

Koska meillä jokaisella on lomien jälkeen käsillä omanlainen tilanteemme, päätin tiivistää kahteen ajatukseen ne opit, joiden olemme havainneet vuosien varrella tuottaneen parhaat rytminvaihdokset, pysyvästi ja tuloksekkaasti.

 

Ensimmäiseksi, pitää muistaa, että asenne ratkaisee. Aina. Myös terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimisessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinun arvomaailmassasi fiksu ravinto, liikkuminen ja muut elämäntavat ovat niin korkealla että minimissäänkin pysyt terveenä. On tärkeä ymmärtää, että tämä ei suinkaan poissulje sitä, että elämässä olisi muutakin sisältöä. Perhe ja ystävät ovat tärkeitä, uraputkeen pitää ehkä panostaa ja muuta sosiaalista elämää saa ja pitääkin olla.

On hyvä ymmärtää, että jokaisen kohdalla on olemassa tietty määrä liikkumista, fiksua ravintoa ja terveellisiä elämäntapoja, joita täytyy ylläpitää säännöllisesti ja pitkäjänteisesti, jotta pysytään vähintään terveenä. Tässä hengessä olenkin usein viitannut siihen, että näihin olisi hyvä asennoitua kuten hampaiden pesuun: niitä tehdään, huvitti tai ei, koska liiallinen laiminlyönti johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin. Harva meistä alkaa töistä päästyään odottamaan, että “olisipa jo ilta, että pääsee hammaspyykille!” Se on vain pakollinen asia, joka joskus on ihan kivaa eikä aiheuta sen enempää hampaiden kiristelyä, mutta joskus se pitää hoitaa pois alta, vaikka ei juuri sillä hetkellä huvita.

 

Toiseksi, laadi itse tai investoi ammattilaiseen hyvinvointisuunnitelman rakentamiseksi.

Tällä en tarkoita välttämättä grammamääräistä ruokavaliota tai lähes ammattiurheilijan elämänrytmin vaativaa treenisuunnitelmaa. Se, että sinulla on kourassasi jonkinlainen konkreettinen ja aikataulutettu treenisuunnitelma estää sen, ettet maanantaina ole intoa täynnä uskottelemassa itsellesi, että “tällä viikolla kyllä liikutaan” ja havahdu sunnuntaina pohtimaan, että “mihin tämä viikko taas hävisi?” Myös syömisen kanssa arkeesi sopiva ohjenuora auttaa, erityisesti silloin kun on kiire, väsyttää ja kiinnostus ryhtyä pohtimaan syvällisesti lautasen sisältöä on nolla. Näiden lisäksi olisi hyvä, jos päivärytmin saisi aikataulutettua sellaiseksi, että laadukasta unta saisi 7-8 tuntia yössä.

Näillä kahdella vinkillä - suunnitelmallisuudella ja asenteella - pääsee pitkälle. Jos elämänrytmi ja -tavat ovat tällä hetkellä ihan mitä sattuvat, saattaa yllä lueteltu kuulostaa valovuoden päässä olevalta tavoitteelta. Muistuttaisin, että yllä oleva hipoo lähes optimia, joten jokainen askel kohti sitä on kotiinpäin. Ja pienistä askelista se pitkäkin matka lopulta koostuu.

 

Joni on Optimal Performance Oy:n toimitusjohtaja ja valmentaa voimaharjoittelua Optimal Performance Centerillä Helsingin Vallilassa. Ihmisen kehon ja mielen symbioosi ja elämäntapamuutoksen aikaansaaminen on aina ollut lähellä sydäntä. Ihmisen yksilöllisyys, kokonaisvaltaisuus ja mielekkään tekemisen löytäminen ravinnossa, treenissä ja elämäntavoissa on viidakko, jonka syövereihin Joni hukkui ammattimaisesti 2010 alkaen ja on edelleen sillä tiellä.

 

Käy tutustumassa Optimal Performanceen lisää tästä.

 

Lue, kuinka lisätä työhyvinvointia henkilöstöeduilla